Mount Vinson (4892 m / 16 049 ft) Sentinel Range, Ellsworth Mountains-Antarktis

Version francaise

Philippe på Patriot Hills, Antarktis (©P. Gatta)
Philippe På Patriot Hills, Antarktis (© P. Gatta)

Antarktis

Antarktis er kaldest, tørreste og vindigste kontinent, og har den høyeste gjennomsnittlige høyden på alle kontinenter.
omtrent 98% Av Antarktis er dekket av is, som i gjennomsnitt er minst 1.6 kilometer (1.0 mi) i tykkelse og kan nå opp 4.5 km (2.8 mi). Kontinentet har ca 90% av verdens is (og dermed ca 70% av verdens ferskvann). Hvis all denne isen ble smeltet, ville havnivået stige om 200 fot (60m).
Antarktis er omtrent 1,3 ganger større Enn Europa (14 millioner km2 / 5,4 millioner sq mi). Den har ingen fastboende, men ca 4000 mennesker om sommeren til ca 1000 om vinteren driver vitenskapelig forskning.
Antarktis Er Det kaldeste stedet på Jorden. Det er en frossen ørken med lite nedbør; Sydpolen selv mottar mindre enn 10 cm (4 tommer) per år, i gjennomsnitt. Temperaturer nå minimum mellom -80 °C og -90 °C (-112 °F og -130 °F) i interiøret i vinter og variere mellom -30 °C og +5 °C (-22 °F og 41 °F) i sommer.
den laveste temperaturen på Jorden på -89.2 °C (-128.6 °F) ble målt ved Vostok Stasjon.
de sterke Katabatiske vindene utenfor polarplatået blåser ofte ved stormkraft og kan nå 300 km / t (187 mph).

Kart Over Antarktis

Foto Av Antarktis (NASA)
Bilde Av Antarktis (NASA)

Video Av Vinson-Ekspedisjonen

Video Av Vinson-Ekspedisjonen (©P. Gatta)

Ekspedisjonen

Mount Vinson (Eller Vinson Massif) er Det høyeste fjellet I Antarktis og når 4892 m (16,049 ft). Det ligger I Ellsworth Mountains Range, bare 1200 km (750 mi) unna Sydpolen. Temperaturer i Ellsworth-Fjellene i gjennomsnitt rundt -30 °C (-20 °F). De beste månedene for ekspedisjoner er desember til februar.
massivet har blitt oppdaget i 1957 og toppen nådde for første gang i 1966. Per i dag rundt 1000 klatrere (bare 17 fransk) har lyktes Mt. Vinson, mye mindre Enn Mt. Everest.
Mt. Vinson er en del av 7 Summits.

12. -15. Desember: Nice-Punta Arenas

Fly fra Frankrike og ekspedisjonsforberedelse På Punta Arenas I Patagonia, Chile.

16-18 Des: fast på Punta Arenas

Fast På Punta Arenas, dårlig vær På Patriot Hills (Antarktis).

Utsikt Fra Patriot Hills (©P. Gatta)

Desember 19: Punta Arenas – Patriot Hills

Fly Fra Punta Arenas Til Patriot Hills (Antarktis) med et russisk lastefly. Patriot Hills Er Base camp For Adventure Network International siden 1987. Ligger i en høyde på 1000 m (3,280 ft) med 80º 19′ breddegrad Sør og 81º 16′ lengdegrad Vest, er denne leiren 3000 km (1,875 mi) unna nærmeste by og bare 1075 km (670 mi) Fra Sørpolen. Det er utgangspunktet for De Fleste Antarktiske ekspedisjoner. Vi ankom Patriot Hills rundt 17h.

Iiyushin 76 På Patriot Hills (© P. Gatta)
IIyushin 76 På Patriot Hills (© P. Gatta)

Desember 20-22: fast på Patriot Hills

Fast På Patriot Hills i dårlig vær.

Patriot Hills (©P. Gatta)
Patriot Hills (© P. Gatta)

Desember 23: Patriot Hills-Vinson Base Camp (2100 m) – Half Camp (2500 m)

4,5 km, +400m, 3t.
Godt vær, vi endelig kunne fly Til Vinson base camp. Vi tok 3. av de 6 flyene og tok av på 17h. flyet var helt fantastisk. Himmelen var klar bortsett fra noen skyer på Vinson Massivet selv. Vi landet På Vinson Base Camp (BC, 2100M) på 18h hvor vi fikk en briefing FRA ALE ansatte. Vi sorterte ut utstyret og maten til den øvre leiren, lastet den på sledene og begravet alt annet i en cache. På 21h forlot VI BC i 2 tau lag med 3 og nådde halv camp 3h senere i skyene. Da vi slo opp teltene, smeltet snø og spiste var det 2t.

Fly fra Patriot Hills (© P. Gatta)

Desember 24: Half Camp (2500 m) – Low Camp (2750 m)

4,5 km, +250m, 4h30.
vi var i skyene da vi våknet opp med en temperatur-20º. Det ble bedre da vi gikk opp Branscombreen og endelig ble varm. Tar vår tid, vi nådde Low camp på 19h30. Vi slo opp våre 3 telt og bygget snø vegger for å beskytte dem mot vinden. Å dra nytte av 24h sollys, gikk vi for å sove sent.

Low Camp (© P. Gatta)

Desember 25: dårlig vær På Low Camp (2750m)

etter en lang nøling på grunn av dårlig vær, vi endelig besluttet å bo PÅ LC i stedet for å gjøre lasten bære til high camp. Vi mistet en annen dag etter den lange ventetiden På Punta Arenas og Patriot Hills.

Desember 26: Lav Camp (2750 m) – Høy Camp (3710 m)

4km, +1000m, 8h30.
om morgenen var været som dagen før. Etter noen flere diskusjoner bestemte vi oss for å endre planen vår og gå Til High camp i ett trykk i stedet for å gjøre en lastbære og en 2.klatre dagen etter. Vi reddet en dag, men måtte bære alt på en gang i 25kg ryggsekk.
som alle andre lag i år bestemte vi oss også for å klatre via den nye ruten for å unngå bresprekkene og isfallene i headwall. Det tok oss flere timer å ta teltene ned, lage en cache for å forlate noe utstyr, mat og en av de 3 teltene. Vi endelig forlot LC på 15h ved-25º og i skyene. Ikke for lenge, gikk vi over havet av skyer på 3100m og nøt flott utsikt Over Shinn, Gardner, Epperly og Tyree.
vi klatret ryggen i 6h og fortsatte stigningen på breen mot HC. En kald vind begynte å blåse. VI nådde HC kl 23.30 og måtte sette opp telt, bygge mur og lage mat i vind og kulde (- 17º i teltet). Det var 2h30 da vi gikk i timers sovepose.

Philippe på ryggen, Mt. Gardner i bakgrunnen (© P. Gatta)
Philippe på ryggen, Mt. Gardner i bakgrunnen (©P. Gatta)

27. Des: hviledag På High Camp

High Camp og Mt. Gardner (©P. Gatta)

Desember 28: High Camp (3710 m) – Mt Vinson Toppmøte (4892 m) – High Camp (3710 m)

14km, +1230m / -1230m, 12h30.
vi våknet klokka 7, begynte å koke vann, spise og forberede toppmøtet. Vi forlot ENDELIG HC på 9h45 under et flott vær: – 25º, klar himmel og lett vind.
vi passerte 4200m ved middagstid, vinden begynte å heve og temperaturen falt litt. Vi legger på nedbuksen, håndvarmer og store votter. Som planlagt dro vi mot gully i stedet for den vanlige ruten. Dessverre var snøen / isen vanskeligere enn unntatt og uten riktig utstyr (2 isakser hver, isskrue…), vi bestemte oss for å vende tilbake og bli Med Vinsons normale rute. Vi mistet nesten 2 timer og litt energi, men mer om, skyene begynte å bygge opp mot Shinn og rundt oss.
vi endelig nådde Toppen Av Vinson på 19h i dårlig sikt, skyer OG-30º (uten hensyn til vinden). 2h30 senere var vi tilbake På High camp.

På Mt. Vinson summit ridge (©P. Gatta)  Mt.Vinson toppmøte (© P. Gatta)
På Mt.Vinson summit ridge (©P. Gatta) Mt.Vinson summit (©P. Gatta)

Desember 29: High Camp (3710 m) – Mt Vinson Base Camp (2500 m)

14km, – 1760m, 5h.
vi hørte om morgenen FRA BC at Twin Oter var forventet på 18h. vi satte teltene ned, ryddet leiren og dro igjen med 25kg ryggsekk ved middagstid. Værforholdene var bedre enn i de siste 3 dagene, det ville vært perfekt for en toppdag. Vi nådde Low Camp på 14h20 og fikk en oppdatering om flyene; forholdene På Patriot Hills var så dårlige at ingen fly kunne fly ut eller inn. Så vi tok oss tid til å samle mat og utstyr igjen der og vi satte alt på sledene. Vi var det siste Laget på Fjellet. Vi gikk inn i to lag på 3. Været var fortsatt bra til halv leir hvor vi gikk inn i skyene. Vi endelig kommet TIL BC på 18h20. VÆRET hadde ikke bedret SEG PÅ PH og alle flyreiser ble kansellert den dagen. Som alle andre lag, vi slo våre telt for å tilbringe en natt I Vinson Massivet. Det var midnatt da vi endelig kunne sove.

Twin Oter På Mt.Vinson Base Camp (©P. Gatta)
Twin Oter på Mt.Vinson Base Camp (©P. Gatta)

Desember 30: Vinson Base Camp (2500 m) – Patriot Hills-Punta Arenas

været forbedret om morgenen og kunne fly Til Patriot Hills og Deretter Til Punta Arenas.

Base camp, Mt.Vinson bak (© P. Gatta)
Base camp, Mt.Vinson bak (©P. Gatta)

Desember 31 – Jan 1: retur Til Frankrike

Satellittbilde Av Vinson Massif
Satellittbilde Av Vinson Massif (NASA)

Miljø

Ekspedisjonsmedlemmer fulgte reglene definert I Antarktistraktaten av 1959. Ingen søppel og søppel har blitt igjen under ekspedisjonen, alt har blitt brakt tilbake til grunnleiren og deretter Til Chili..

7 Toppmøter

Mt. Vinson er en Del av 7 Summits Challenge som består i å bestige det høyeste fjellet på hvert av de 7 kontinentene.