Hur man gör en lönsam webbplats utan att sälja något

är det verkligen möjligt att göra en vinst från en webbplats utan att faktiskt sälja något? Det korta svaret är ja, du behöver inte sälja en produkt eller tjänst för att tjäna pengar på din webbplats.

hur är det möjligt? Genom att använda din expertis och erfarenhet om ett ämne. Fortsätt läsa och du kommer att förstå hur….

vad du kommer att läsa nedan är ‘sunt förnuft’ för erfarna digitala marknadsförare men för nybörjare, tjäna pengar på nätet är ett ämne som genererar en hel del frågor.

Hur kan du tjäna pengar på en webbplats utan att sälja något, hur är det möjligt?

ta en stund och tänk på vad Internet faktiskt är.

förutom att vara den största marknaden i världen och den största gemenskapen av anslutna människor, är det också ett stort bibliotek med information som betjänar användare via sökmotorer, webbplatser, bloggar, sociala medier, e-postlistor och olika andra digitala medier.

människor runt om i världen använder Internet för att lära sig något, hitta ett svar på deras fråga, interagera med andra människor och naturligtvis köpa produkter eller tjänster antingen online eller hitta information om lokala butiker.

Digital marknadsföring utbildning

om du tar ut ‘sälja delen’, du är kvar med den enorma mängd människor som använder Google och andra sökmotorer på en daglig basis för att ta reda på information.

Hur kan du använda detta beteende och tjäna pengar på en webbplats? Genom att ge användarna högkvalitativ information och tjäna pengar genom reklam.

när man talar om denna modell för att tjäna pengar på nätet, 2 saker kommer omedelbart att tänka på: den första är Google Adsense och den andra är affiliate-marknadsföring.

Affiliate-marknadsföring är en teknik där du faktiskt inte säljer något på din webbplats men du hänvisar människor till andra webbplatser och när de köper något får du en provision.

oavsett vilken metod du väljer att tjäna pengar på ditt innehåll är receptet för att skapa en webbplats som faktiskt kommer att göra dig vinst detsamma.

hur bygger du en lönsam webbplats?

för att komma igång med låt mig kasta några ord för vidare diskussion: webbplats, innehåll, trafik, intäktsgenereringsalternativ och vinst.

Låt oss se mer detaljerat hur dessa kan fungera tillsammans och ge dig ett lönsamt resultat.

webbplats

du kan inte förvänta dig att göra några allvarliga pengar på nätet utan att ha din egen hemsida. Med webbplats menar jag att du har din egen värddomän och en modern webbdesign, som den du läser nu

en bra webbplats idag måste ha ett antal egenskaper:

ren och fräsch design – saker har förändrats sedan 90-talet. webbplatser är inte längre baserade på ren HTML-kod men det finns moderna CMS (content management systems) som WordPress som gör att du kan skapa snygga webbplatser med extra funktionalitet för både administratörer och slutanvändare.

mobilvänlig-alla som är i Digital marknadsföring kan förstå vikten av att ha en mobilvänlig webbplats.

det är ett faktum att idag fler människor söker på Internet via sina mobiler än skrivbordet vilket innebär att om din webbplats inte är optimerad för Mobil, du redan förlorat hälften av din potentiella trafik.

Fast – snabbare webbplatser genererar mer vinst. Om du är webbplats är långsam, du förlorar trafik och potentiella kunder.

avvisningsfrekvens och sidhastighet
avvisningsfrekvens och sidhastighet

tydlig navigationsstruktur – webbplatsstruktur är viktig. Användare ska kunna hitta vad de vill ha snabbt och på mindre än 3 klick.

användarvänlig – en bra SEO-vänlig webbplats, den är också användarvänlig.

resurser för att lära dig mer

  • hur man startar en webbplats – en steg-för-steg-handledning för nybörjare om hur man skapar en webbplats från början.
  • hur man tjänar pengar på digital marknadsföring-beprövade sätt att tjäna pengar på din webbplats med digital marknadsföring.

innehåll

så, du har en trevlig webbplats värd på din egen domän, vad är nästa?

kanske den svåraste delen av hela processen för att göra en lönsam webbplats är att ha rätt typ av innehåll.

vad menar jag med rätt typ av innehåll?

du måste ha innehåll som:

  • sökmotorer kommer att älska (inte som men kärlek – du kommer att läsa nedan varför).
  • användare kommer att lita på – att få användarförtroende kommer att göra dig mer pengar på olika sätt. Även om du inte faktiskt säljer något på din webbplats, gäller kärnan inkommande marknadsföringstekniker fortfarande.
  • det kan potentiellt locka annonsörer (mycket viktigt, Fortsätt läsa för detaljerna).

Låt oss ta den första delen, hur skapar du Innehåll som sökmotorer kommer att älska och varför detta är av stor betydelse?

även om det finns olika trafikkällor, den som presterar bättre när det gäller affiliate-marknadsföring, Adsense (eller andra alternativ), är organisk trafik, dvs trafik som kommer från sökmotorer.

så om du vill skapa en lönsam webbplats måste du ha ett konstant (och stort) flöde av söktrafik som kommer till din webbplats varje dag.

för att uppnå detta måste du kontinuerligt arbeta med din SEO, använda andra tekniker för att få trafik till din webbplats och naturligtvis publicera innehåll som har följande egenskaper.

vad är högkvalitativt innehåll?

  • det är relevant oavsett när någon läser det (Detta kallas evergreen innehåll)
  • det är tillräckligt länge för att få uppmärksamhet av sökmotorer och läsare
  • det är färskt med up-to-date information
  • och naturligtvis, är användbar för användaren.

hur kan Innehåll skapa användarförtroende och varför det betyder något?

förutom ovanstående egenskaper måste ditt innehåll vara användbart och intressant för användaren.

detta kommer inte bara att hjälpa din SEO och sociala medier ansträngningar men det kommer också att hålla användarna längre på din webbplats (minska avvisningsfrekvensen), vilket ökar sannolikheten för att klicka på dina annonser.

du måste förstå att oavsett vilken metod du väljer att tjäna pengar på ditt innehåll är ett av dina mål att skapa en lojal publik som regelbundet besöker din webbplats för att få ditt innehåll.

detta innebär fler visningar, fler annonsklick, fler e-postprenumeranter och fler konverteringar (oavsett vilken konvertering som är för dig).

vilken typ av innehåll lockar fler annonsörer?

när det gäller intäktsgenerering av innehåll är inte allt innehåll detsamma. Olika typer av innehåll kommer att generera olika intäkter.

Låt oss ta till exempel fallet där du använder adsense för att tjäna pengar på ditt innehåll.

Adsense fungerar genom att genomsöka webbplatsens innehåll, förstå vad innehållet handlar om och sedan hitta Adwords-annonsörer som har valt att placera sina annonser på webbplatser som har just den typen av innehåll.

detta är en mycket förenklad version av hur adsense fungerar men den allmänna tanken är att ditt innehåll analyseras och grupperas enligt de nyckelord som utgör ditt innehåll.

om du är bekant med Google keywords tool (ett verktyg som också används av Adwords-annonsörer) vet du att varje sökord har en annan CPC (kostnad per klick).

med andra ord kommer annonsörer att betala ett annat belopp för varje klick på sina annonser och detta beror också på sökordsvärdet (det finns många andra faktorer som spelar en roll för att beräkna kostnaden per klick).

eftersom annonsörer betalar ett annat belopp för varje klick betyder det att du som utgivare får betalt olika för annonsklick, beroende på innehållet på sidan som annonsen körs.

om detta blir förvirrande, låt oss visa detta med ett riktigt exempel:

om du är en annonsör och vill visa dina annonser när människor söker efter viktminskningsrelaterade ämnen kan du förvänta dig att betala Google från $0.20 – $1.00 varje gång någon klickar på dina annonser.

kostnad per klick exempel
kostnad per klick exempel

om du är en annonsör som säljer produkter relaterade till ‘tjäna pengar’, betalar du från $2 till $14 per klick (beroende på de faktiska villkoren).

tjäna pengar online CPC
tjäna pengar online CPC

även om ovanstående statistik är för att ställa in Adwords-kampanjer i Googles söknätverk (och inte display-nätverk som innehåller Adsense), visar det fortfarande att sökordsvärdet inte är detsamma för alla ämnen.

en webbplats som har innehåll med en hög kostnad per klick kommer att tjäna mer pengar än webbplatser som har innehåll kommer en låg kostnad per klick.

för att undvika kritik från erfarna utgivare förenklar jag saker för att göra det lättare för nybörjare att förstå de grundläggande begreppen.

i allmänhet nyckelord som har tydlig avsikt i..e ‘jag måste tjäna pengar nu’ generera mer intäkter per klick än allmänna typ sökord.

för att sammanfatta det här avsnittet behöver du inte bara bra innehåll på din webbplats som kommer att få respekt för användare och sökmotorer, men du behöver också innehåll som kan tjäna pengar.

trafik och intäktsgenerering

för att någon intäktsgenereringsmetod ska fungera (inklusive försäljning av varor eller tjänster från din webbplats) måste du ha trafik och när det gäller Adsense eller affiliate-marknadsföring måste du ha mycket trafik.

det bästa sättet att öka din trafik är genom SEO och vår SEO-kurs visar dig steg för steg hur du ökar din trafik på 60 dagar eller mindre!

hur mycket trafik behöver du tjäna pengar på en webbplats?

det beror på hur mycket pengar du vill tjäna från din webbplats eller för att säga det annars, kommer dina trafiknivåer att avgöra hur mycket pengar du kan tjäna.

Låt mig visa detta med ett exempel på en webbplats med Adsense.

Antag att du har en informativ webbplats som kör Adsense och att du har följt alla riktlinjer som krävs av Adsense och särskilt den del som talar om antal, typ och position för dina annonser.

i bästa fall kan du förvänta dig att ha en 2% CTR (klickfrekvens), det betyder att 2% av de personer som kommer att se dina annonser klickar på en av dem.

låt oss också anta att du får betalt i genomsnitt $0.40 per klick. Detta innebär att om dina annonser visas 1000 gånger (visningar per dag), du kommer att tjäna ungefär – 1000 x 2% x $0.40 = $8 per dag.

om du vill tjäna $100 från din webbplats per dag och enligt det förenklade exemplet ovan måste du ha minst 13 000 visningar (istället för 1000).

att göra vinst

vinst skiljer sig naturligtvis från vinst. Vad jag just beskrivit ovan är det potentiella intäkterna du kan få från din webbplats om du har 13 000 besök per dag i en nisch som betalar ungefär $0,40 per klick.

din faktiska vinst per dag är annorlunda helt enkelt för att du måste redovisa kostnaderna i ekvationen (vinst = intäkter – kostnader).

vad är kostnaderna för att driva en webbplats?

de är några uppenbara löpande kostnader som värd, pågående SEO, sociala medier reklam och marknadsföring men den verkliga kostnaden kommer ner till innehållet.

bra innehåll som kan ge dig bra organiska rankningar och trafik från sökmotorer och samtidigt är sympatisk från användare (eller tvärtom) kostar antingen pengar (om du lägger ut innehållet) eller tid (om du producerar innehållet själv).

för att fortsätta exemplet ovan och för att visa hur du kan göra en lönsam webbplats, låt oss säga att du lägger ut innehållet till professionella författare som är experter på de ämnen du publicerar.

det minsta du kan förvänta dig att betala för en artikel på 1500 ord är $200 (Jag vet att det här låter mycket men vi pratar om riktigt bra innehåll som beroende på nisch kan kosta mycket mer).

så, låt oss göra några beräkningar:

publicera 3 gånger per vecka (Detta är det genomsnittliga publiceringsschemat för informationswebbplatser eller bloggar) X $200 = $600 per vecka + timmar som behövs för att publicera det (optimera det, lägg till interna länkar etc.).

i en månad kommer du att publicera 12 inlägg dvs. $2400 och tjäna $3000 ($100 x 30)från reklam så att du har en vinst på $600 (utan att redovisa driftskostnaderna och den tid du måste spendera på att göra olika uppgifter för att hålla webbplatsen igång).

så det är möjligt att göra en profil utan att sälja något rätt?

anledningen till att jag har använt ovanstående exempel är att ta upp 2 viktiga punkter:

1st – att göra en lönsam webbplats är hårt arbete, vad du kan läsa om ‘enkla sätt att tjäna pengar’ eller andra ‘för bra för att vara sant’ löften är helt enkelt ett sätt för dem att tjäna pengar genom att sälja dig en produkt och inte sättet för dig att använda Internet för att tjäna pengar.

2: A – du behöver verkligen mycket trafik för att tjäna pengar på ditt innehåll även i de fall du producerar innehållet.

för att skriva en bra artikel eller skapa en fin infografik kan du behöva spendera ett antal timmar som tas bort från din totala produktiva tid.

från exemplet ovan utelämnade jag medvetet en viktig beräkning.

hur länge och hur många artiklar måste du publicera för att komma till 13 000 besök per dag?

jag lämnade det för om du gör beräkningarna korrekt kommer många nybörjare att bli besvikna.

försök att ta reda på hur mycket det kommer att kosta dig att publicera 150 artiklar och hur länge du måste vänta för att komma till dessa nivåer av trafik.

glöm inte att rankningar och trafik inte handlar om hur många artiklar du har publicerat men det beror på många andra faktorer.

men

på den ljusa sidan av saker, om du arbetar hårt och konsekvent för ett antal månader (eller år) är det möjligt att komma till de nivåer av trafik som kommer att täcka alla dina utgifter och lämnar dig en bra månatlig vinst.

Jag är en Adsense-utgivare i nästan 15 år nu och har gjort en bra summa pengar (5 siffror) genom Innehållspublicering.

om du följde den här bloggen sedan början kan du ha läst min fallstudie av hur jag växte trafiken på en av mina webbplatser till 400k organiska besök per månad på en betydligt kort tid och det betyder naturligtvis att ha en lönsam webbplats.

bra saker kommer till dem som väntar

takeaway från det här inlägget är det, ja det är möjligt att göra vinst på Internet utan att sälja något men det kräver hårt arbete, tålamod, kunskap och en långsiktig plan att följa.

att vara innehållsutgivare innebär att ta hand om dina användare och när du lyckas vinna dina användare kommer allt annat gradvis att följa.

börja med att skapa en bra webbplats, fokusera på ditt innehåll, bygga din trafik tålmodigt och förr eller senare kommer du att nå en punkt där intäkterna täcker dina utgifter och investeringen du har gjort tills för att nå den punkten.

det kommer inte att hända över en natt men när det händer kommer det ständigt att generera vinst i månader eller till och med år framöver.

Leave a Reply